Varför flyger stridsflygplan lågt?

Flygförare har ställts inför höjdproblem sedan luftstridernas begynnelse. Ofta ansåg de att det bästa alternativet var att flyga lågt. I allmänhet beror höjden på väderförhållanden, synskärpa och det döljande som terrängen erbjuder.

Jaktflygplan, som är mycket snabbare än andra militära flygplan, flyger ett snäpp högre. Med tanke på detta kan vi fråga oss varför flyger stridsflygplan lågt? Vilka är de främsta anledningarna till att de flyger lågt? Vilka är fördelarna eller nackdelarna med att flyga lågt för stridsflygplan? ✈️

Låt oss ta reda på dessa olika skäl till varför stridsflygplan kan flyga så lågt.

Flygning med stridsflygplan på låg höjd

Dassault Aviations Rafale flyger över Paris på låg höjd

Militär flygutbildning på låg höjd

Militär flygutbildning på låg höjd innebär att militära flygplan flygs på låg höjd för att förbereda besättningar och annan militär personal (till exempel luftvärnstrupper) på att flyga nära marken i krigstid. De olika typerna av militära flygplan kan omfatta jaktplan, attackflygplan, transportflygplan och helikoptrar.

Oavsett uppdrag måste jaktpiloter vara redo att svara när som helst och var som helst, och slutföra uppgiften så effektivt som möjligt, ofta utan tid att förbereda sig. I extremt sällsynta fall kan ett stridsflygplan uppmanas att överflyga en stad på mycket låg höjd för att eskortera ett flygplan som en del av militära övningar. ️

Dessa flygövningar, som i och för sig inte är något onormalt, kan orsaka oro bland civilbefolkningen på grund av de bullerföroreningar de ger upphov till. Detta är särskilt fallet när manövern kräver att stridsflygplanet landar nära bostäder.

Stridsflygplan på låg höjd

Ett F-15 stridsflygplan genomför en flygövning på låg höjd i de walesiska bergen (Wales)

Vissa länder har militära reserver som är tillräckligt stora för att denna träning ska kunna äga rum utan att civilbefolkningen påverkas. I mindre länder, till exempel Europa, kan det finnas spänningar mellan militären och lokalbefolkningen, främst på grund av flygplansbuller.

Rekognoserings- och avlyssningsuppdrag

Stridsflygplan väljer lågflygning för att undvika att bli upptäckta eller riktade av fienden. I dåligt väder är det också att föredra, om inte viktigt, att hålla sig inom synhåll för marken eller vattnet. Lågflygning är också en viktig färdighet vid sök- och räddningsinsatser.

Militära stridspiloter tränar på att flyga lågt och snabbt. De gömmer sig bakom kullar och berg för att lura taktisk radar att upptäcka vågor. Vissa stridsflygplan flyger tillräckligt snabbt för att undvika att bli måltavla. Att flyga är en färdighet som går förlorad, så varje jakt- och attackpilot måste träna regelbundet för dessa flygningar på låg nivå. ⛰️

Stridsflygplan flyger mycket lågt

Royal Air Force Panavia Tornado stridsflygplan flyger mycket lågt- Commons Wikimedia

Stridsflygplan flyger mycket lågt

Militära operationer för att stödja eller upprätthålla fred och humanitärt bistånd kan kräva lågflygande uppdrag. Jaktpiloter förväntas allt oftare ge nära luftunderstöd till marktrupper.

För befälhavare är höjd en taktisk tillgång, som förvärvas med tid, precision och överlevnadsinstinkt. Målet är att välja den operativa höjd som fullgör uppdraget samtidigt som jägaren får största möjliga kontroll över risker och belöningar i stridsområdet. ⚔️

Flygplan kan också få i uppgift att flyga på låg höjd för att identifiera markmål eller genskjuta fientliga flygplan.

Frankrike har stridsflygplan som är utrustade med kärnvapen som kan avfyras på låg höjd. Dessa utgör vad som är känt som en angreppsstyrka eller kärnvapenavskräckningsstyrka. Fortlöpande utbildning är avgörande, eftersom färdigheter på låg höjd inte är lätta att förvärva och, utan regelbunden övning, lätt går förlorade.

Stridsflygplan på mycket låg höjd

Ett stridsflygplan av typen Mirage 2000 har flugit över Oise på mycket låg höjd – Maïlys Jans

Farorna med flygning på låg höjd

Flygning på låg höjd med stridsflygplan eller andra militära flygplan innebär faror för flygsäkerheten, men också för säkerheten på marken. Här är några av de risker som piloter kan utsättas för:

  • Risk för kollision med andra flygplan.
  • Risk för kollision med olika hinder såsom träd, fåglar, byggnader, elektriska ledningar och stolpar.
  • Högre risk för haverier både på marken och till havs.
  • Begränsad reaktionstid i händelse av pilotfel eller systemfel.
  • Buller kan även störa civilbefolkning och djur.
Stridsflygplan över stad

En formation av stridsflygplan över Sidney

Civil och militär konkurrerar om luftrummet, som blir alltmer överbelastat för varje år som går. Militären är väl medveten om att de måste vara vaksamma och hålla olägenheter och faror för civila till ett minimum. ⚠️

Den fastest fighter-planes producerar logiskt sett mest buller på grund av sina mycket kraftfulla turbojetmotorer med efterbrännare och inte att förglömma den soniska boom de skapar när de passerar ljudbarriären.

Låga flygtimmar är begränsade och piloterna får lära sig att inte flyga över städer. Lägsta höjder har fastställts och måste respekteras vid flygning över ansamlingar. Det är fortfarande sällsynt, men det är fortfarande möjligt att höra turbojetmotorerna från ett stridsflygplan över huvudet i exceptionella situationer.

Collection lunettes aviateur

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *